Locatie De Bolster
Buitenschoolse Opvang
Sint-Michielsgestel
Locatie in cijfers | |
---|---|
Totale oppervlakte binnenruimte | 425 m2 |
Verdeling binnenruimte | |
Lokaal | 100 m2 |
Speelzaal | 101 m2 |
Groepslokaal | 74 m2 |
Aula | 150 m2 |
Aantal binnenspeelruimtes | 4 |
Buitenspeelruimte | 380 m2 (ca.) |
Maximale aantal kinderen | 88 kinderen |
Basisgroepen | 4 |
Basisgroep grootte | max. 30 kinderen |
Beschrijving Binnenspeelruimte
De BSO en kinderopvang is in een vast groepslokaal in de basisschool de Bolster. Deze ruimte is volledig in gebruik voor de kinderopvang en BSO (zowel ‘s middags als ‘s morgens de voorschoolse opvang) en daar ook specifiek voor ingericht. Het lokaal ligt tussen een kleutergroep, de toiletten en de speelzaal, vlakbij de centrale ruimte van de school. Als entree wordt de buitendeur naar de speelplaats gebruikt. De kinderen komen via deze deur, direct in de groep binnen en hebben dus ook op deze manier toegang tot de speelplaats. Het is een kleurrijke groep met verschillende speelhoeken. In het lokaal is tegen de wand een groot permanent speeltoestel. De toiletgroep ligt naast de groep.
Als u deze ruimte via de binnendeur verlaat komt u in de hal die leidt naar de andere groepen van de BSO. Deze grote ruimte is door een kastenwand verdeeld in twee kleinere ruimtes. Aan de ene zijde van de kastenwand is een knutselruimte met een keukentje. Daar kan ook gegeten en gedronken worden. De kinderen vinden hier tafelgroepen voor allerlei activiteiten. Aan de andere zijde van de kastenwand is een hoek met tafels waar spelletjes gespeeld kunnen worden. In de aangrenzende aula van de school is veel ruimte voor diverse activiteiten; op groepstafels kunnen de kinderen knutselen of spelletjes doen, op het podium kunnen dansjes of toneel activiteiten gedaan worden, maar de ruimte kan ook helemaal leeg dienen als grote ruimte voor een spel. In de speelhal is veel open ruimte voor sport-spel activiteiten. Deze speelhal wordt onder schooltijden door de onderbouw gebruikt als gymzaal. Deze ruimte kan ook gebruikt worden als bioscoopruimte waarbij de matten op de grond worden gelegd en de kinderen lekker kunnen relaxen en tv / film kijken.
Aangrenzend aan de BSO-ruimte wordt de toiletgroep van school gebruikt door de kinderen van de buitenschoolse opvang.
Beschrijving Buitenspeelruimte
Op de aangrenzende buitenspeelruimte kunnen de kinderen spelen op en in diverse speeltoestellen. Zo staat er een klauterbaan met glijbaan, duikelstangen, een grote zandbak en een speelhuisje. De ondergrond van dit deel van het buitenterrein bestaat uit houtsnippers en kunstgras zodat overal veilig gespeeld kan worden. Het terrein is met een hekwerk en begroeiing afgezet. Er zijn twee poorten in de omheining die uitkomen op het trottoir rondom de school. Een poort is tijdens het buitenspelen onder BSO-tijd altijd op slot, de andere poort is dicht maar niet op slot. Ouders kunnen via deze poort de BSO bereiken. Aan de school, grenzend aan de buitenruimte is een ruimte waarin het buitenspeelmateriaal voor de BSO is opgeslagen. Er is een tweede grote speelplaats aan de bovenbouw kant van de school. Daar zijn mogelijkheden om te voetballen, tafeltennissen of klimmen en klauteren.
Beschrijving Omgeving locatie
De locatie in de Bolster grenst aan een rustige weg rondom school. Links en rechts van de ingang zijn een aantal parkeerplaatsen, de andere zijde van de straat is bebouwd met woonhuizen. Locatie de Bolster is gevestigd in een woonwijk. Door de bomen en begroeiing rondom de speelplaats, oogt de omgeving groen. Op loopafstand van de Bolster bevindt zich locatie de Wilgenstraat. Vlakbij de Bolster is in de woonwijk Hazenakkers een grote openbare speeltuin waar we soms met een groep kinderen gaan spelen. Op loopafstand is ook een natuurspeeltuin waar we soms met de kinderen naar toe lopen.
Informatie over deze locatie
Bso ’t Kasteeltje De Bolster heeft vier groepsruimtes van de school in gebruik , die vanuit de vierkante meters per kind geschikt zijn voor 88 kinderen. Op het moment dat kinderen binnen komen is er altijd vaste groepsleiding aanwezig, die de kinderen ontvangen, aanmelden en voor drinken zorgen. Als de kinderen aanwezig zijn gaan wij in basisgroepen fruit eten. In de ruimtes staan verschillende tafelgroepen zo opgesteld dat er diverse activiteiten mogelijk zijn. De meeste ruimtes zijn in eerste instantie ingericht voor schooldoeleinden.
Er is een bouwhoek en een speelzaal met spelmateriaal. In de speelzaal worden hutten en eigen hoekjes gemaakt met de spelmaterialen. In de knutselruimte staat een grote kast, waarin allerlei activiteiten staan. Spelletjes, stofjes, stiften, scharen, plak strijkkralen, enzovoorts. Ook is er een computer aanwezig waar kinderen in overleg met de groepsleiding spelletjes op kunnen spelen. Zo is er voor alle kinderen van diverse leeftijden keus voor het spel waar zij de middag (of voorschoolse ochtend) mee willen invullen. Iedere middag wordt er in de basis ruimte een activiteit onder begeleiding aangeboden. De keus wat kinderen willen doen is altijd aan de kinderen.
De keus is gemaakt voor grotere ruimtes met verschillende activiteiten zodat kinderen vrienden kunnen kiezen uit de hele groep waar zij graag mee willen spelen en wat zij willen gaan spelen. De mogelijkheden tot samenspelen en keus met wie je wil samen spelen zijn hierdoor veel groter, waardoor ook de ontwikkelingskansen van de kinderen vergroot worden. Doordat er verschillende leeftijden in de groep zijn kunnen broertjes en zusjes met elkaar spelen als zij dit willen, maar kunnen ze ook eigen vriendjes kiezen. Kinderen kunnen veel van elkaar leren doordat deze mogelijkheden geboden worden. Kinderen ervaren het als heel prettig dat zij de keus hebben. Natuurlijk is er altijd aandacht en ruimte voor de kinderen die zich even niet zo prettig voelen, onafhankelijk van hun leeftijd. Een van de leidsters maakt ruimte en tijd om de kinderen te ondersteunen die dat op dat moment nodig hebben zodat ze zich welkom en geborgen voelen.
Rond 16.30u krijgen alle kinderen nog de keuze tussen 2 snoepjes of een koekje De kinderen mogen dan om beurten met de trommels langs bij de anderen kinderen om uit te delen.